Här får du reda på vad som händer inom föreningen Malmbanans Vänner och hos Norrbottens Järnvägsmuseum.
Den svenska modellen: Trafikverket föreslår att alla järnvägsföreningar i Sverige ska dela på ett (1) lok med utrusting för att kunna trafikera ERTMS-banor. När cirka 20 lok med utrustning skulle vara rimligt.
Norrbottens Järnvägsmuseum och Malmbanas Vänner är redan drabbade, det nya systemet ERTMS finns redan på tex Haparandabanan och nummera även mellan Gällivare och Kiruna vilket omöjliggör att köra tåg till Gällivare och norrut.
Läs mer på www.nustannartagen.se
Vad är då ERTMS? Läs om det hos TRAFIKVERKET
Onsdagsträffarna har nu uppehåll under jul och nyår. Vi är tillbaka med våra träffar i januari.
Mer information kontakta kansliet på 0920-25 00 16. (Telefontid vardagar mellan 09.00 och 13.00).