Personvagnar

NSB A2 24007

Åtta 1:a klass personvagnar av typ A2 levererades till NSB i 1967. Vagnen hade samma korg som B3-vagnen, men bara 39 säten. Efter många ägare byten så skänktes vagnen till oss och har nu renoveras till 1960-talsskick. 

SJ AB3 4881

AB3-vagnen fick en kombination av A2:s kupéer och B1:s salonger. Förstaklassutrymmet består förutom av två kupéer också av en liten salong. Från början var fåtöljerna i salongen flyttbara men är numera fasta. Andraklassavdelningen består av en tvådelad salong. Åren 1989-1991 asbestsanerades kvarvarande AB3-vagnar och inredningen fräschades upp. De fick också högtalare och inbyggda slutsignaler.  

Våran vagn är på deposition hos oss och ägs av Järnvägsmuseet i Gävle. 

SJ B1 4925

B1 var en salongsvagn som ingick i leveransen av 1960-talets vagngeneration. Salongen är luftig och stolarna har ställbara ryggstöd. 

Våran vagn är på deposition hos oss och ägs av Järnvägsmuseet i Gävle. 


SJ B5 5121

I serien 60-talsvagnar finns också littera B5 med både salong och kupéer. B5 byggdes i totalt 115 exemplar och kom att dominera trafiken långt in på 2000-talet.  Några vagnar byggdes om till serveringsvagnar. 

Våran vagn är på deposition hos oss och ägs av Järnvägsmuseet i Gävle. 


SJ FV2 55180

På 1950-talet beställde SJ en ny serie av tvåaxliga resgodsvagnar littera F5a. De hade många likheter med den tidigare typen F5 (FV1) men fick en helsvetsad vagnskorg och hade bara en öppen plattform i ena änden. De sista FV2-vagnarna togs ur trafik 1989. 

Våran vagn stod länge uppställd i Vännäs innan den 2007 kom till oss. 

SJ R3 4472

Under 1950-talet kompletterade SJ de många 1940-talsvagnarna med bland annat 15 restaurangvagnar littera Ro3c. Konstruktionen var kök i halva vagnen och matsal i andra halvan. Hälften av vagnarna slopades under 1970-talet. Kvarvarande vagnar gick i trafik till 1987 då också de slopades. 

Våran vagn kom till oss 1988. Vagnen genomgår just nu en större renovering och är för närvarande inte i trafik.